W dniach 9-10 października 2023 r. uczniowie 2 klasy Technikum mechanizacji rolnictwa i agrotroniki w osobach Bartłomiej Chmiel, Szymon Matczuk i Mateusz Olech uczestniczyli w szkoleniu „Moje zrównoważone i innowacyjne gospodarstwo”, którego organizatorem było Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W szkoleniu tym brali także udział uczniowie z ościennych szkół rolniczych w Okszowie i Korolówce Osadzie, które są także szkołami resortowymi prowadzonymi przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Szkolenie odbyło się w Okunince w hotelu z widokiem na Jezioro Białe.

Celem szkolenia jest aktywizacja uczniów szkół rolniczych do podejmowania w swoich rodzinnych gospodarstwach inicjatyw przy wykorzystaniu środków unijnych na rzecz rozwoju gospodarstwa rolnego, uwzględniając innowacyjne rozwiązania, efektywne wykorzystanie zasobów oraz łagodzenia presji środowiskowej przez produkcję rolniczą.

Uczniowie korzystając z wiedzy przedstawicieli CDR w Brwinowie Oddziału w Krakowie, którzy prowadzili szkolenie szerzej dowiedzieli się czym jest innowacyjność w rolnictwie, innowacyjność jako szansa dla rozwoju gospodarstwa rolnego i poprawa jego pozycji na konkurencyjnym rynku, innowacyjność a rozwiązania pro środowiskowe i pro klimatyczne oraz cyfryzacja w rolnictwie.
Uczniowie na podstawie studium przypadku mieli za zadanie dokonać analizy sytuacji produkcyjnej i ekonomicznej gospodarstwa rolnego, zaplanować jego rozwój z uwzględnieniem inwestycji zawierających m.in. innowacje pro środowiskowe i pro klimatyczne oraz wsparcia finansowego inwestycji w rolnictwie ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027. Istotnym elementem szkolenia była wymiana wiedzy i doświadczenia uczniów z trzech szkół, którzy kształcą się na różnych kierunkach z obszaru rolniczego. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i pomysłowością, efektem czego były trzy różne propozycje daleko idących zmian kierunków rozwoju gospodarstwa rolnego. Nabyta wiedza oraz przełożenie teorii na praktykę przyczynią się w przyszłości, że uczniowie będą samodzielnie potrafili sporządzić innowacyjny biznesplan na potrzeby własnego gospodarstwa rolnego.

Tekst i fotografie: Anna Kowalik